Gå til hovedindhold

Et stærkt projekt: Skoleonkel

Et velfungerende samarbejde mellem Højvangskolen i Stavtrup og ni frivillige skoleonkler- og tanter.

  • Læs op

Indhold



    ”Hej skoleonkel, vil du ikke hjælpe mig?”

    Der er altid noget at lave for Poul-Erik Tindbæk når han besøger 1.D på Højvangskolen i Stavtrup. Poul-Erik Tindbæk er pensionist og har valgt en aktiv seniortilværelse med eget firma og en aktiv rolle som frivillig skoleonkel på den lokale skole. Ideen fik han for flere år siden: Han stod på den anden side af arbejdslivet med masser af energi – og børnebørn, der boede længere væk.

    I dag er han koordinator på et velfungerende samarbejde mellem Højvangskolen og ni frivillige skoleonkler- og tanter. De har en fast plads i skolebestyrelsen, og så mødes de regelmæssigt med skolens ledelse for at høre om stort og småt med betydning for skoleonklerne. Mange af de frivillige skoleonkler- og tanter har Poul-Erik selv rekrutteret gennem sit netværk – og hver af dem har skabt egne relationer med klasser og lærere.

    Højvangskolen er en almindelig folkeskole, der ligger i et forstadskvarter til Aarhus. Her kommer han en formiddag om ugen i en fast klasse med et par lærere, som han koordinerer sin indsats med. Oftest møder han om morgenen og så er han med i dagens undervisning og når der arrangeres ture og ekskursioner. Eleverne er for længst begyndt selv at kalde ham til sig - lige som han selv er blevet god til at spotte hvilke elever, der har brug for en ekstra hånd eller lidt opmærksomhed.

    Poul-Erik Tindbæk har i et tæt samarbejde med lærerne skabt sin rolle og opgave som skoleonkel. Fra starten lagde han kræfter i at præsentere sin ide om skoleonkler for skolens ledelse og har siden arbejdet for at gøre rollen som skoleonkel synlig, anerkendt og kendt på skolen. Det tog to år at få ledelsen - der på det tidspunkt var meget udskiftning i - med på ideen.

    Derefter delte han 500 løbesedler ud i området for at få frivillige med. Kun tre meldte sig …. og så startede de. En engageret lærer var medvirkende til at de kom godt i gang - og i de første par år varetog hun kontakten til skolen.

    I dag er både lærere og ledelse blevet opmærksomme på at orientere både ham og de øvrige skoleonkler og tanter om skolens planer og arrangementer, hvilket skaber en god ramme for deres indsats. Samtidig føler gruppen af frivillige sig værdsatte og efterspurgte blandt lærere og elever.

    Bedste råd: Fortæl de frivillige om jeres planer, ændringer og indsatser og inddrag dem, hvor det giver mening.

    Sidst opdateret: 4. januar 2024