Gå til hovedindhold

Vi er kulturskabende

På Virupskolen i Hjortshøj forener de frivillighed og folkeskole gennem evaluering, klare rammer og meningsfulde opgaver.

  • Læs op

Indhold

    Det er midt på dagen, da skoleleder på Virupskolen i Hjortshøj, Helle Mølgaard, den pædagogiske leder for indskolingen, Pernille Røm, og en gruppe frivillige mødes for at tale om frivilligkulturen.

    Vi er kulturskabende. Det er lidt fra bunden af, at vi udvikler den fremtidige frivilligkultur på skolen. Der jo ikke nogen kultur at dumpe ned i, så det er de små ting, som at følge en klasse, der gør forskellen.

    Helle Mølgaard, skoleleder.

    Virupskolen har, siden Aarhus Kommune var Frivillighovedstad 2018, inviteret frivillige ind i hverdagen. Det er ifølge Helle Mølgaard berigende og vigtigt at åbne skolen op og byde lokalsamfundet velkommen:

    Der er livsnæring for børnene i, at frivillige kommer ind på skolen, samtidig med at børnene selv kommer ud og er frivillige i lokalsamfundet. Børn lærer, at vi kan give noget til andre, og vi kan tage i mod fra andre, også uden at vi er i familie eller er venner, men bare mennesker.

    Helle Mølgaard.

    Nærhedsprincip og det uforpligtende

    For Inger Jensen er det en fornøjelse at være læseven. Hun havde før, hun blev frivillig på skolen, reflekteret over, hvad der var det vigtigste for hende som frivillig:

    For mig handlede det om, at det var uforpligtende. Det, at man kan komme over et par timer og lave noget med børnene var det, der betød noget for mig.

    Inger Jensen, læseven.

    Hun fortsætter:

    Det er let at gå herover, så nærhedsprincippet betyder noget. Det, at det er lokalt, og at man får en større kontakt til lokalområdet, betyder også meget.

    Inger Jensen.

    At skabe rammerne om det gode arbejde

    Ifølge Bodil Elmstrøm, der ligesom Inger Jensen er læseven, er dialog mellem ledelse, ansatte og frivillige vigtigt:

    Jeg synes, det har været godt, at vi har løbende evalueringer. Vi har for hver evaluering fået styrket samarbejdet. Det er vigtigt at have et forum, hvor man kan sidde og snakke om, hvordan det går.

    Bodil Elmstrøm, læseven.

    Inger Jensen er enig og tilføjer:

    Jeg synes, det er vigtigt, at lærerne er med til at finde ud af, hvad de har brug for, og hvad der passer dem. Møder vi for eksempel ind i klassen eller mødes vi 10 minutter før og snakker sammen om dagen?

    Inger Jensen.

    På Virupskole holder skolens ledelse og frivillige møde fire gange om året, samtidig med at de løbende er i dialog. For nogen af de frivillige er det vigtigt at møde op og følge læreren, mens andre gerne vil mødes med de andre frivillige en halv time før i stedet.

    Det svære i at gå i takt

    ”Det var i starten svært for de frivillige og ledelsen at finde den samme rytme,” fortæller den pædagogiske leder for indskolingen Pernille Røm og fortsætter:

    Det er særligt det med, hvad vi som skole efterlyser, og hvad man som frivillig kan tilbyde. Derfor må vi som skole spørge os selv om, hvad det præcist er, vi har brug for.

    Pernille Røm, pædagogisk leder for indskolingen.

    Skoleleder Helle Mølgaard nikker og uddyber, at det vigtigt at have klare forventninger og konkrete opgaver til de frivillige, samtidig med at man sikrer, at der er mening med samarbejdet for alle involverede.

    Vi startede ud med at spørge, om der var nogen, der ville være frivillig læseven på skolen. Efterfølgende kom vi til at tale om, at man jo også kunne være frivillig i andre sammenhænge fx som eksamensvagt. Næste gang spurgte vi derfor ’har du lyst til at være frivillig på Virupskole fx som læseven’.

    Helle Mølgaard.

    Helle Mølgaard fortsætter:

    For os var det næste udviklingstrin. Både det med at sige ’Kom, vi har opgaven her’, og ’Jamen, hvordan kunne opgaven også blive’.

    Helle Mølgaard.

    Fem gode råd til at skabe frivillige rammer i folkskolen

    1. Det er en fordel at have klare forventninger og rammer til, hvad de frivillige kan lave
    2. Planlagte evalueringsmøder giver alle et rum for at dele deres oplevelser og erfaringer
    3. Giv de frivillige mulighed for at møde hinanden og skab rammer, der gør, at der kan blive skabt et stærkt frivilligt netværk
    4. Involver lærerne i, hvordan de bedst gør brug af frivillige i undervisningen
    5. Sørg for løbende at tilpasse frivilligopgaverne til den enkelte frivillige, så de laver det, I har brug for, og som samtidig skaber mening for dem.

    Vil du vide med om initiativet?

    Så kan du kontakte frivilligkonsulent i Børn og Unge, Anders Probst-Jensen på apjen@aarhus.dk.

     

    Sidst opdateret: 27. maj 2020